استونی   جامعه مجازی صنعت سنگ ایران


                   بررسی،انتخاب و ارتباط آنلاین                                 

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶

عضویت

فراموشی رمز

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
شرکت صنایع معدنی شهاب سنگ
گروه سنگ عرش
کارخانه سنگبری اورست نو،تولید و فرآوری تراورتن حاجی آباد و عباس آباد
گروه معادن و سنگبری های پور حسنی ISCO
وب سایت دکتر حسن روحانی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی
صفحه نخست »

دانستنیهای سنگ » مد در صنعت سنگ

دوشنبه 15 شهريور 1395
0
محبوب
مد در صنعت سنگ

 

بعد از جنگ جهانی دوم ،سبک زندگی انسان (Life Style) تغییرات تنوع خواهی در پوشاک ،خودرو ،لوازم الکتریکی ،وسایل ارتباط جمعی و ...است.

اصل ظهور بروز کلمه مد و معنی سازی از این مقطع به بعد رایج می شود .در هر شاخه ای از علوم تعریفی نسبتا متفاوت و مشخصی از مد می شود .فرهنگ دهخدا کلمه را این گونه تعریف می کند:لغتی فرانسوی به معنی روش و طریقه موقت که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان ،طرز زندگی و لباس پوشیدن و غیره را تنظیم می نماید.در رشته آمار به آنچه که بیش از بقیه داده ها ، فراوانی دارد یا بیشترین مورد استفاده در بین چند مولف را مد می گویند.

در جامعه شناسی به رفتار جمعی نو ظهوری که به قدر رسم اجتماعی ثبت نشده باشد مد اجتماعی می گویند.(Social Fashion) به این معنی که احتمالا هر رسمی در بدو ظهورش مد محسوب می شود ولی بعد از تثبیت تبدیل به رسم اجتماعی می شود.با مطرح کردن نظریه "جرج زیمل"درباره مد وارد بحث مد سازی در صنعت و به خصوص صنعت سنگ های ساختمانی می شویم.

این نظریه پرداز اجتماعی معتقد است که "مد همان تغییر متمرکز جنبه های فرهنگی زندگی است و از این تنش اساسی در وضعیت اجتماعی انسان ناشی می شود".از طرفی هر کدام از انسان ها دوست دارند از دیگران تقلید کنند و از طرف دیگر مایلند متفاوت از دیگران باشند.زیمل که نظریاتش در مورد مد همچنان مورد استفاده جامعه شناسان است،معتقد است که این تمایلات دوگانه به ماهیت انسان برمی گردد.انسان ها از یک طرف دوست دارند عین همسایه خود عمل کنند و از طرف دیگر از او متمایز باشند.

بسیاری از طبقات اجتماعی مد را بکار می گیرندتا تمایز خود را به دیگران نمایش دهند.دراثر گسترش مد جدید ،هر لحظه افراد بیشتری از آن پیروی می کنند ولی بعد از مدتی مد مورد نظر به یک امری عادی در می آید و تنوع قبلی را از دست می دهد.

مد می تواند برای هر یک از گروه های اجتماعی تعریف شود و در همان طبقه به صورت رسم دربیاید و یا اینکه برای طبقه ای خاص خاص (مثلا مرفه و برتر در شان اجتماعی)تعریف شود و بعد از آن طبقه به طبقات دیگر اجتماع تسری پیدا کند.در بسیاری از موارد طبقات معمولی جامعه برای استفاده از مد رایج طبقه مرفه دست به تغییراتی در ساختار آن به جهت ارزان شدن و سهل الوصول تر شدن می زنند ولی بعضی از این مدها قابل انتقال نیست .مثلا چنانچه خوردن خاویار در یک وعده صبحانه مد شود هرگز قابل تعمیم به طبقات دیگر جامعه نخواهد بود و در همان طبقه دارای تمکین مالی خواهد ماند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پدیده مد،انتخاب و خلاقیت افراد را محدود می نماید،مخصوصا زمانی که از خارج از مرزها وارد کشوری شود.

مد شدن یک کالا در صنعت ساختمان بدین مفهوم است که استفاده ازآن کالا به طور ملموسی در اکثریت یک منطقه یا مناطقی رواج یافته است.اگر بخواهیم یک منطقه یا مناطقی رواج یافته است.اگر بخواهیم مثال سنگی بزنیم می توانیم استفاده از نمای کلاسیک سنگی را نام ببریم که به طور فراگیری در چهار سال گذشته در مناطق شمالی تهران مورد استفاده قرار گرفته است و این نوع نماها با مدتی تاخیر با ایجاد تغییراتی در جهت ارزان شدگی آن در مناطق دیگر تهران هم مورد استفاده گسترده واقع شده است.

به طور مثال در مناطق متوسط از میزان ابزار سنگی و یا دقت و هزینه طراحی و دقت در اجرا و کیفیت ابزار آن کاسته اند و سنگ مورد استفاده هم در مواردی از حالت شمش خارج شده است و به قوطی های تو خالی تبدیل شده است،ولی سبک رایج مرتبا در حال گسترش بوده است.

استفاده از یک کالا و یا یک سبک آن هم به طور فراگیر مخصوصا در بین گروه های با سابقه در صنعت ساختمان مستلزم به همراه داشتن منفعت و بازگشت مالی برای مصرف کننده ان است .خلاصه اینکه از آنجا که صنعت ساختمان از نگاه سازندگان یک کار اقتصادی محسوب می شود، پس استفاده از هرکالا یا سبکی چنانچه در قالب ایجاد  منفعت برای مصرف کننده تعریف نشود،گسترش نخواهد یافت.ممکن است این منفعت یک احساس رضایتمندی که ریشه در حس مالکیت یا خاص بودن و متفاوت بودن و یا نشان دادن اقتدار باشد،تعریف شود.

بررسی جریان های ایجاد شده در دهه اخیر در صنعت سنگ های ساختمانی خارج از لطف نیست.مثلا از دهه 60 سنگ مورد استفاده در ساختمان اغلب سنگ های چینی به صورت 20 طولی بود.

متعاقبا از سال 77 استفاده فراگیر از انواع سنگ های گرانیت موجی جدید به راه انداخت.از اوایل دهه 80استفاده از سنگ های تراورتن در نما و بدنه داخلی به شدت گسترش یافت.هم زمان بطور تقریبی در سال 83 تولید و عرضه سنگ های چرمی و آنتیک را در سطح گسترده شاهد بودیم.

اتفاق جدیدی در حدود سال 84 افتاد و آن استفاده از سبک خاصی از معماری با کمک سنگ تراورتن بود.در این سال ها استفاده از سنگ های حجاری شده و به اصطلاح ابزار رونق فراوانی یافت و نماهای کلاسیک سنگی رایج شد.

در چند سال اخیر با پیشرفت  تکنولوژی و افزایش کارخانه های قادر به تولید سنگ ها با ابعاد بزرگ ،سنگ های مرمریت به ابعاد ،سنگ های مرمریت به ابعاد 60*60و80*80 و بعد ازآن با ابعاد اسلب و بسیار بزرگ تر رایج شده است.

در دوره زمانی،پایان دهه 80سنگ هایی پر نقش و نگار و خاص و اصطلاحا بانقوش طبیعی "Natural"آرام آرام سهمی در بازار سنگ های ساختمانی برای خود دست وپا کرد.حتی در اوج استفاده از سنگ های تراورتن،ترکیب سنگ کرم تراورتن با سنگ های رنگی مکمل هم دارای فراز و نشیب هایی بوده است.زمانی ترکیب قرمز ،بعد قهوه ای و بعد از آن دودی و خاکستری مورد استفاده قرار گرفته است.

هریک از این جریان ها از نقطه نظر خاصی باعث ایجاد مد جدید در صنعت سنگ بوده اند .

·         الف:در تغییر جنس سنگ (از چینی به گرانیت و از گرانیت به تراورتن)

·         ب:ترکیب ها یرنگی متفاوت(قرمز،قهوه ای ،دودی ،لیمویی)

·         ج:محصولات زیر شاخه |(آنتیک و چرمی)

·         د:سبک های خاص معماری (سبک کلاسیک در نما)

·         ه:تاثیرات تکنولوژی |(استفاده از ابعاد مرمریت بزرگ)

·         و:در نوع نقوش و بافت سنگی (از سنگهای ساده به سنگهای اصطلاحا طبیعی و پرنقش و نگار)

 

در بوجود آمدن هر یک از جریان های نام برده فرد و یا افرادی نقشی اساسی داشته اند.این جریان های ایجاد شده از نگاره های مختلفی قابلیت تحلیل دارند که قاعدتا نیاز به برسی و کنکاش زیادی دارد.

v    جمع بندی

بعضا شنیده می شود که عده ای از فعالان صنف سنگ در برخورد با موضوع مد در سنگ مطالبی را مطرح می کنند و می گویند :چه فرقی می کند که چه سنگی مد بشود؟

اگر گرانیت مد بود،گرانیت تولید می کنیم و اگر تراورتن بورس شد،تراورتن قهوه ای مد بود و مورد علاقه بازار،قهوه ای تولید می کنیم و وقتی هم دودی مدشد روی آن کار می کنیم.

ولی کسانی که چنین تفکری دارند به یک موضوع توجه نکرده اند.ممکن است آجر مد شود ،چه در یک  زمان آجر سه سانتی و چه حالا آجرنسوز و یا نمای کامپوزیت در دوره ای و یا سرامیک پر سلانی و چوب در حال حاضرو یا در فضای داخلی اقبال مصرف کنندگان بیش از سنگ به سمت مصالحی همانند پارکت ،لمینت ،سرامیک برود.

اگر ما در صنعت نتوانیم به تنوع خواهی و نوطلبی بازار پاسخ مناسب بدهیم اصناف دیگر بیکار نخواهد نشست و ممکن است متریالی مد شود که کاملا استفاده از سنگ را نفی کند .پس به نظر می رسد مدسازی در صنعت سنگ برای باقی ماندن سنگ و جلب توجه بازار یک ضرورت  است نه اتفاقی که اگر بیفتد و اگر نیفتد فرقی نمی کند.

در یک جمله "مدسازی در صنعت سنگ ضرورت و نیاز بازار امروز است".

 

 

 

 

گردآوری: مهندس سامان میرزایی




پرسش و پاسخ

پرسش:سلام وقت بخیرمن برای نمای خارجی ساختمان میخواهم از سنگ تراانیکس سفید استفاده کنم میخواهم بدانم کیفیتش مانند تراوتن است بعدها مشکلی بهم نمیزند
پاسخ:

تراانیکس سنگی است که هم در آن رگه های مرمر یافت می شود هم تراورتن

استفاده از سنگ تراانیکس برای نمای خارجی نما بلا مانع است ولی بهتر است در فضای سرپوشیده از آن استغاده شود زیرا نفوذ رطوبت و سرما به سنگ به دلیل عدم یکنواختی در بافت آن موجب از هم گسیختگی و کدر شدن آن به مرور زمان می شود. 

پرسش:سلام وقت بخیر .تیم فوتبال جوانان باشگاه صبا صفه اصفهان با توجه به بی بضاعت بودن بازیکنان تیم ونوپا بودن این باشگاه نیاز به اسپانسر و حامی مالی دارد آیا مجموعه سنگبریهای شهرک محمود آباد در این زمینه مساعدت مینمایند؟.باتشکر
پاسخ:

سلام

جهت پیدا کردن حامی مالی باید بصورت حضوری به محل هیات امنا شهرک واقع در شهرک صنعتی محمد آباد مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کنند.

پرسش:با سلام
بنده مهندس معدنم و یک معدن سنگ مرمریت به رنگ کرم طوسی در نزدیکی شهرستان اقلید با موقعیت عالی دارم جهت راه اندازی به یک سرمایه گذار نیازمندم لطفا کمکم کنید
پاسخ:

سلام دوست عزیز

جهت جذب سرمایه گذار برای معدن اکتشافی مد نظرتان ابتدا باید نمونه ای از سنگ معدن را که قابل برش باشد بیرون آورده و آن را جهت برش زدن و فرآوری کردن به یک کارخانه سنگبری بدهید و از آنها مشاوره بگیرید. و نمونه ای دیگر را جهت آنالیز به آزمایشگاه ارسال کنید .بعد از مشخص شدن رنگ , مشخصات فیزیکی و کشش بازار سنگ آنگاه می توانید جهت جذب سرمایه گذار با اطلاعات کافی از سنگ معدن مورد نظرتان با آنها وارد مذاکره شوید.

پرسش:سلام.
جهت استفاده از سنگ برای دیوار راه پله از چه سنگی و چه سایزی می توان استفاده کرد؟
پاسخ:

دیوار راه پله و پارکینگ در ساختمان به دلیل اینکه در معرض بارش و نور مستقیم آفتاب و سرما و گرمای شدید نیست در نتیجه محدودیتی در استفاده از انواع سنگها در دیواره های آنها وجود ندارد.

در نتیجه میتوان از انواع سنگهای تراورتن,مرمریت,گرانیت و ... استفاده کرد.

سایز سنگهایی که میتوان استفاده کرد نیز کاملاً سلیقه ایی بوده و میتوان با هر طرحی سنگها را بر روی دیوارها نصب کرد.

پرسش:کاربرد ، مزایا و قیمت متوسط سنگ مرمریت چیست ؟
پاسخ:

سنگ های مرمریت از نظر زمین شناسی زیر شاخه ی سنگهای دگرگونی بوده و دارای تخلخل کم و بافت متراکم هستند و درصد جذب آب پایین تری نسبت به سنگ های تراورتن و گرانیت دارند.

سنگ های مرمریت به دلیل زیبایی هایی که در تنوع شکل و رنگ و بافت آنها وجود دارند برای فضاهای داخلی بسیار زیبا و پر کاربرد هستند. یکسری از مرمریت ها بدلیل مقاومت سایشی خوب آنها ,جهت استفاده در کف فرش راه رو ها و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی فرآوری سنگ می توان سنگ های مرمریت را در ابعاد بزرگ اسلب و تایل تهیه کرد.

قیمت سنگ های مرمریت به دلیل تنوع زیادی که در ایران دارند ,طیف نسبتاً گسترده ای را شامل می شوند.

پرسش:سلام معدن سنگ بازالت دارم که ب صورت کوپ می باشد میخوام ی سنگبری بزنم برا برش سنگ بازالت تو شهر چالدران که قیمتش مناسب باشد ایا شما می توانید قیمت ماشین الات اونو و اینکه ایا برش این سنگ راحت هس یا نه ما را راهنمایی کنین ممنونم
پاسخ:
 در رابطه با قیمت ماشینالات فرآوری سنگ میتوانید با شرکت های سازنده ماشینالات که آگهی های آنها در وبسایت ثبت شده است استعلام بفرمایید.
برش سنگهای خانواده آذرین نیازمند تیغه برش ها و سیگمنت های مخصوص است. ما پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام به برش سنگ نسبت به ارزیابی و تحلیل دقیق بازار آن و اقبال عمومی نسبت به آن اطمینان حاصل فرمایید.
پرسش:با سلام
نحوه ساخت ماستیک برای تراورتن شکلاتی به چه صورت است ؟
با تشکر
پاسخ:

طرز تهیه ماستیک مخصوص هر سنگ مستلزم ترکیب رنگ خاصی است که با توجه به بافت و رنگ هر سنگی توسط افراد ماهر صورت می پذیرد .

ماستیک از ترکیب رزین پلی استر،اروزیل،استایرن،کبالت و رنگهای افزودنی درست می شود.

پرسش:برای فروش سنگ چگونه به مشتریان اعتماد کنیم ویا مطمئن ازپاس شدن چکهایشان شویم
پاسخ:

اعتماد کردن به مشتری در ایران از جمله دغدغه های همیشگی همه ی صنوف از جمله سنگ از گذشته تا کنون بوده است.

فروش اعتباری یا چکی در ایران به دلیل ضعف نظام بانکی در صدور دسته چک به افراد واجد شرایط همیشه درد سر ساز بوده است.

این که چگونه به مشتری اعتماد کنیم قطعاً نیازمند تجربه در معامله است ولی با رعایت برخی موارد زیر می توان تا حدودی با خیال راحتری به مشتری اطمینان کرد.

*استعلام چک مشتری از بانک عامل*عدم فروش سنگ به واسطه های تازه کار و نابلد*عدم دریافت چک های طولانی مدت*استعلام آدرس مشتری و مطمعن شدن از صحت آن*دریافت رسید معتبر از مشتری پس از تحویل سنگ*امضا کردن طی نامه قبل از معامله* امضا کردن شخص خریدار در پشت چکی که مال خوش نیست* و اقدامات دیگری که با تجربه در تعدد معامله کردن بدست می آیند

پرسش:با سلام و احترام

برای برش سنگ های صادراتی، از چه دستگاههایی استفاده شود بهتر است؟
پاسخ:

افزایش کیفیت برش سنگ های ساختمانی که مناسب برای صادرات باشد نیاز به دستگاه های بروز و سالم دارد.

دستگاه هایی که دقت برش آنها در ایجاد ضخامت یکسان و یکنواخت ،زوایای گونیا بالا باشد.

استفاده از دستگاه برش اره ، فرز دروازه ای، کالیبر،کله بر اتوماتیک، ساب اتو ماتیک با شاسی قوی و ستون های چدنی، عرضی بر کم لرزش و... نقش بسزایی در افزایش کیفیت برش و فرآوری سنگ جهت صادرات دارند 

پرسش:بهترین نوع سنگ برای پله خارجی که در معرض باران و آفتاب گیلان قرار دارد چیست؟ از نظر مقاوت و همچنین لیز و سر بودن...
پاسخ:

سنگ هایی که از نظر جنس و بافت داری ترک و درز کمتری هستند مثل سنگ کریستال لایبید،مرمریت خوی، مرمریت پرطاووسی یزد، گوهره، تراورتن و ... گزینه های مناسبی جهت پلکان بیرونی ساختمان در مناطق گرم و مرطوب هستند.

جهت برطرف کردن سری سطح صیقلی سنگ نیز میتوان با استفاده از شیار زدن ، یا تیشه کردن و یا چسباندن نوار لاستیکی بر روی لبه ی پله اصطکاک سطح را افزایش داد تا مانع از سر خوردن پا شود. 

.: نمایشگاه های سنگ:.

.: جستجو نوع سنگ :.

.: جستجو رنگ سنگ :.

پایگاه ملی داده های علوم زمین
بازار بین المللی سنگ
پورتال وزارت صنعت،معدن،تجارت
خانه صنعت،معدن و تجارت ایران

طراحی سایت و بهینه سازی سایت توسط ساناتک

اشتراک خبرنامه

جامعه مجازی صنعت سنگ ایران

  استان ها       دانستنی ها
پرسش و پاسخ     اخبار
درج آگهی    تعرفه ها
    مجلات